Reklamní sdělení
Jsme lásky-lift you UP web!https://www.jinedimenze.netZábava i poučení z jiných dimenzí. Povídky, příběhy, knihy, hudba, láska a mnoho dalšího...
3000pohadekhttps://www.3000pohadek.czPohádkový webík pro děti! (Click!)
SOS Nápojehttps://www.sos-napoje.czCola, rum, před váš dům. Rozvoz Alko-nealko! Uničov, Šternberk a okolí.

Cesta vlakem na místě strojvedoucího

Mé přestěhování do Prahy s sebou přineslo také řešení potřeby osobního auta. Respektive jeho nepotřebu. Na metro to mám 2 minuty pěšky a všude po Praze se bez problémů dostanu veřejnou dopravou. Potřeba osobního auta tak vyvstává pouze o víkendu, kdy vyrážím z Prahy ven na výlety příp. pro cesty na dovolenou. Ale větší část roku by auto stejně jen postávalo před domem, kde mu (zvlášť na pražských sídlištích) hrozí nejen krádež, ale každodenní otloukání dveřmi od aut, zaparkovaných vedle.

Z tohoto důvodu jsem se „na stará kolena“ naučila jezdit vlakem. Občas je to horší, protože koleje nevedou všude, takže ve srovnání s autem je to méně pohodlné. Ale v převážné většině mých cest je vlak plně dostačující a navíc se nemusím věnovat řízení a naopak si mohu např. promazat fotky, nebo sestříhat nějaký filmek z předchozích cest.

Začala jsem tak využívat všechny tři velké vlakové dopravce. ČeskéDráhy jezdí do nejvíce míst a mnohdy bývají i nejlevnější. RegioJet mně hned na začátku několikrát zklamal díky zpoždění, které po cestě nasbíral a navíc jeho konečnou destinací na cestě z Prahy na Moravu je Havířov. Naopak LeoExpress jezdí přímo do Karviné a získal si mne také chytrou aplikací do mobilu, pohodlnými sedačkami a milým personálem. A tak když v květnu, v době ochromení české ekonomiky způsobené koronavirem, přišel Leo s nabídkou nevšedního zážitku, tedy možnosti projet část cesty vlakem na místě vedle stojvedoucího, neváhala jsem. Ihned jsem splnila podmínky vyhlášené dopravcem pro tuto akci a pak se už těšila na rozvolnění koronavirových opatření.

Svou část cesty v kabině vlakvedoucího jsem si mohla vybrat a tak po dohodě s organizátorkou jsem v září vyrazila z Prahy do Karviné s tím, že v Přerově mohu usednout vedle strojvedoucího a dojet až do mého rodného města.

Zážitek to byl úžasný. Nevšední pohled z první pozice nad kolejemi jsem si dokonce mohla nafotit i natočit. Navíc byl vlakvedoucí také mým průvodcem a dozvěděla jsem se mnoho zajímavých informací. Např. že dnešní mašiny i železniční tratě jsou v převážné míře automatizované a vlakvedoucí je tam spíš jako kontrolor. Také to, že případné zpoždění, které vlak cestou nabere, nezáleží na vlakvedoucím, ale na obsluze železniční tratě, která v jednotlivých regionech řídí návěstidla a určuje, který vlak tratí projede dříve a který musí počkat. Tím pádem není v rukou vlakvedoucího ani případné zrychlení či dohnání zpoždění.

18. 9. 2020, železniční trať Praha - Karviná